sobota, 8. junij 2013

Otroci in tablice



iPad

Z velikimi koraki k nam prihaja množična uporaba tabličnih računalnikov in pametnih telefonov. Trendi tehnologije in računalniškega razvoja narekujejo tempo tako hitro, da se celo Windows okolje prilagaja tablicam. O vplivu računalnika in televizije sem že pisal, vpliv uporabe tabličnih računalnikov in pametnih telefonov na otroke pa pravzaprav sploh še ni prav raziskan, zaradi „kratke” prisotnosti na trgu. Nekaj raziskav se s tem problemom le ukvarja in jih bom povzel v tem članku. Največji raziskovalci tega področja so danes pravzaprav starši, ki svojim otrokom omogočajo uporabo teh naprav. Seveda zaznamo tako dobre, kot tudi slabe vplive uporabe tabličnih računalnikov in pametnih telefonov. Pogosta vprašanja, ki se staršem pojavijo so: ali naj otroci uporabljajo tablice, ali imajo kakšne škodljive posledice, ali lahko povročijo odvisnost, ali so lahko poučni, v kolikšni meri jih lahko otroci uporabljajo, kakšen vpliv imajo na otroške možgane itd... V Sloveniji smo še kar tradicionalni in so tablice kot učni pripomoček prisotne le v malo šolah (Tukaj si lahko ogledate tude eno izmed anket uporabe tabličnih računalnikov in pametnih telefonov v šolstvu pri nas) in domovih, medtem, ko američani poročajo, da ima dostop do tabličnega računalnika, pametnega telefona ali naprave z ekranom na dotik že polovica vseh otrok.

Če izhajamo iz predpostavke, da je razvojno obdobje do treh let najintenzivnejše -  nekatere študije kažejo, da se v tem obdobju možgani razvijajo najhitreje (ob rojstvu imamo okoli 2500 sinaps oz. živčnih povezav na možgansko celico, v starosti treh let jih imamo že 15.000, to število pa se v kasnejših letih samo zmanjšuje) lahko ugotovimo, da je vpliv uporabe te tehnologije v tem časovnem obdobju zelo pomemben. Tako kot otrok pridobiva novo znanje, preko teh tehnologij, srka tudi negativne predstave in jih skrbno shranjuje v svoj spomin. Dr. Christakis pravi, da povzroča preveliko gledanje televizije v tem obdobju kasnejše težave s koncentracijo, kar bi lahko veljalo tudi za tablice, vsekakor pa pomenijo trenutki preživeti za računalnikom, televizijo ali tablico čas, ki ga ne preživimo v interakciji z „realnim” svetom. Danes se otroci naučijo uporabe zapletenih tehnologij, brskanja po spletu in igranja iger prej, kot se naučijo vezati vezalke. Učenci so se pred tridesetimi leti naučili vezati vezalke do četrtega leta, danes pa se je osvajanje te spretnosti umaknilo že do šestega, celo devetega leta. Znanstveniki svarijo, da če bodo tablice nadomestile varuške in starše, lahko pričakujemno zasvojenosti že do vstopa v šolo. Prvi primer so že obravnavali v Veliki Britaniji, kjer je triletna deklica uporabljala tablico štiri ure na dan in je imala velike težave, ko so ji starši napravo odvzeli. Čeprav so tablice bolj interaktivne in otrok bolj „aktivno” preživlja ta čas, kot pred tv ekranom, je vendarle pomembnejša vsebina programov in iger. Strokovnjaki odsvetujejo več kot uro do dve uri uporabe teh tehnologij na dan. 

Obstajajo pa tudi pozitivni učinki. Obstaja raziskava izvedena v Auburnu (Maine), ki je potrdila, da so se šole in vrtci, ki so v raziskovalnem procesu (v raziskavi je sodelovalo 266 vrtcev in 266 posameznih študentov) uporabljli Ipad-e bolje odrezali pri testih pismenosti, otroci so pokazali povečano zanimanje za učenje in bili bolj navdušeni nad odhodom v šolo in vrtec. V drugi raziskavi so otroci uporabljali aplikacijo Marta govori (PBS Kids) približno 5 ur v obdobju dveh tednov in rezultati so pokazali, da se je njihovo besedišče izboljšalo kar za 31 odstotkov, seveda ob uporabi poučnih aplikacij in ne iger. Še ena zanimiva uporaba tabličnega računalnika v Sloveniji je kot nadomestna komunikacija pri logopedski terapiji. Vlasta Lah, ki je profesorica defektologije, uporablja tablico pri delu z učenci na osnovni šoli s prilagojenim programom in pravi, da se s tabličnim račulalnikom odpirajo nove in nove možnosti uporabe.  Od diagnostike in terapije preko ustrezno pripravljenih sklopov sličic, urjenja fine motorike z risanjem po tablici, do učenja tujih jezikov in nadomestitve papirja pri piktografski ritmiki, kjer sproti zapisujemo pike in črtice ali določene znake, jih shranimo in ponavljamo z otrokom.

Google je opravil raziskavo o uporabi tablic in ugotovil, da se tablice uporabljajo predvsem kot nadomestek za prenosnike in pametne telefone. 91 odstotkov anketiranih se strinja, da tablico uporabljajo raje za zabavo, kot v delovne namene. Uporabljajo jo večnamensko – ob gledanju televizije, med prehranjevanjem, med oblačenjem za delo, predvsem kot vir pridobivanja informacij in za inteakcijo na socialnih omrežjih. Raziskava podjetja Flurry kaže na to, da tablice najraje uporabljamo v večernih urah, ko lahko aplikacijam, predvsem igram, namenimo več časa. Če podrobneje pogledamo uporabo aplikacij na pametnih telefonih in tablicah lahko vidimo, da je uporaba aplikacij na mobitelih veliko bolj enakomerno razdeljena čez celoten dan. To ni ravno presenetljivo glede na to, da imamo mobitel vedno s seboj v žepu. A kljub temu uporaba aplikacij na tablicah ne zaostaja veliko. V večernih urah, med 19. in 22. uro, pa uporaba aplikacij na tablicah celo z velikim zaletom prehiti uporabo aplikacij na pametnih telefonih. Podatki o času, ki ga namenjamo posamezni kategoriji aplikacij, vsekakor kaže na to, da se na tablicah veliko bolj posvečamo igri in zabavi, na pametnih telefonih pa poleg igric uporabljamo tudi družabna omrežja in razne uporabne pripomočke. Iz tega lahko sklepamo, da je uporaba tablice namenjena predvsem zabavi, in jo otroci v veliki meri tudi tako uporabljajo. V ZDA se nekateri proizvajalci igrač že soočajo z manjšim povpraševanjem po igračah, saj tablični računalniki že posegajo tudi na to področje.

Starši smo odgovorni za nakup in uporabo tabličnega računalnika ter pametnega telefona. Iz vsega navedenega lahko sklepamo, da je tablica v veliki meri nadomestek igrače in je lahko ob prepogosti, neprimerni in nenadzorovani uporabi škodljiva. Če nadziramo njeno uporabo, aplikacije, ki jih otrok uporablja in čas uporabe, lahko to igračo spremenimo v poučen pripomoček, ki otroku koristi na marsikaterem področju. Živimo v tehnološki dobi, kjer tehnologija narekuje tempo in način življenja, vendar moramo kot starši uporabo tabličnega računalnika in pametnega telefona na pravilen način predstaviti otroku, ki pa se mora učiti tudi po našem vzgledu. Skupaj obrnimo vpliv tehnologije v zdrav in primeren način zabave ter učenja.

Viri: 




 

Ni komentarjev:

Objavite komentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...