ponedeljek, 30. december 2013

Otroci in odgovornost


Starši povsod iščejo priložnost, da bi privzgojili otroku občutek odgovornosti. Za privzgajanje odgovornosti so za dečke priljubljena opravila kot so praznjejnje posode za smeti, popravljanje po dvorišču itd. Deklicam pa raje pustimo, da pomivajo posodo in popspravljajo postelje. Te naloge so pomembne za gospodinjstvo, ne pripomorejo pa bistveno k privzgajanju občutka odgovornosti. Ponekod se te naloge spremenijo v stalne bitke, ki povzročajo napetost in jezo v družini. Če bomo grobo vztrajali na tem bomo dobili poslušne pospravljače vrta in pomivalke posode, to pa lahko v prihodnosti slabo vpliva na njihov značaj.

Preprosto je, da občutka odgovornosti ni mogoče vsiliti. Lahko raste iz otrok samih, se oplaja in usmerja ob vrednotah, ki jih otrok vidi doma in v družbi. Občutek odgovornosti, ki ne temelji na pozitivnih vrednostah, je lahko antisocialen in destruktiven.

Vir odgovornosti – Radi bi, da bi bili naši otroci zanesljivi ljudjem, hoteli bi, da bi njihov občutek odgovornosti temeljil na najvišjih vrednotah kot sta spoštovanje življenja in skrb za človeški blagor. Odgovornost mora izhajati iz spoštovanja življenja in iz prizadevanja biti srečen in pošten. Odgovornost vidimo in merimo ponavadi v bolj konkretnih merilh: v neredu v otrokovi sobi, zamujanju šole, v površnih domačih nalogah, v kljubovalni neposlušnosti ali v neprimernem vedenju. Vendar je otrok lahko vljuden, lahko ima pospravljeno sobo, njegove odločitve so pa vseeno neodgovorne. Tako je posebno pri tistih otrocih, pri katerih  smo vedno mi odločali, kaj je treba storiti, in ki so imeli le malo priložnosti, da bi sami presojali, sami izbirali in notranje rasli.

Koliko naših naukov otroka prime, je odvisno od tega kako mu gredo naši nasveti do živega. Vrednot ne moremo učiti. Vrednote morajo otroci vsrkati vase, postati morajo del njih, to pa je mogole samo na način, da se istovetijo, da se kosajo s človekom, ki si je pridobil njihovo spoštovanje in ljubezen.

Tako je problem odgovornosti stvar staršev ali natančneje vrednot, ki jih otroci vidijo pri starših. Kolikšna je zanesljivost otrok, je odvisno  od tega, kakšen odnos imajo starši do otrok in kako spretno ravnajo z njimi. Naš odnos bo pravilen, če jim dovolimo izražati in sproščati vsa čustva; spretno pa bomo ravnali z njimi tako, da jim pokažemo kako pravilno usmerijo ta čustva. Tukaj pa lahko imamo velike težave, saj čustev, tako kot narasle reke ne moremo ustaviti, lahko pa jih preusmerimo. Ne moremo jih zanikati, ne moremo barantati, ali so upoštevana ali ne, ne moremo jih izbrisati. Moramo jih priznati, njih in njihovo moč. Z njimi moramo ravnati spoštljivo in jih pametno usmerjati. Če jih pravilno usmerimo lahko prinesejo luč in veselje v naše domove.
Takšni so vzvišeni cilji, vsekakor pa jih omajajo vsakdanje težave. Kot starši si moramo narediti načrt dolgoročnih in kratkoročnih prizadevanj. Vedeti moramo, da je vzgoja otrokovega značaja odvisna od našega odnosa do njega in da potez značaja ni moč graditi z besedami ampak z vzgledi. Prvi korak v tem procesu je, da se odločimo zanimati za vse, tudi za to kar otroci mislijo in notranje čutijo, in ne samo za to, ali ubogajo ali ne.  Dejstvo je, da otroka uči življenje samo; tega ne smemo prezreti. Če ga kar naprej grajamo, se ne bo naučil odgovorno odločati. Naučil se bo obsojati samega sebe in iskati napake pri drugih. Naučil se bo dvomiti o lastni presoji, podcenjevati svoje sposobnosti in ne bo zaupal dobrim namenom drugih. Otroci se ne rodijo s čutom odgovornosti, niti si ga ne pridobijo avtomatično v določeni življenjski dobi. Pridobijo si ga počasi, učiti se ga morajo vsak dan, vsak dan se morajo uriti v presojanju in izbiranju tistih svari, ki so primerna za njihova leta in razum.

S privzgajanjem čuta odgovornosti lahko pričnemo pri otroku že zelo zgodaj. Utrjujemo ga tako, da ga vprašamo za mnenje o tem ali onem, in če je le mogoče, mu dovolimo odločati o zadevah, ki se tičejo njega samega. Treba je strogo ločiti med mnenjem in odločitvijo. So stvari, za katere odločajo otroci izključno sami. V takih stvareh naj otroci odločajo sami, so pa tudi stvari, ki spadajo izključno v našo presojo. V takih primerih ima otrok lahko posvetovalen glas, ne more pa odločati. Mi odločamo zanj – in mu pomagamo sprijazniti se s tistim, kar je neogibno.

Glavne ovire pri pogovoru z otroki pa so, da jim ukazujemo, odločamo v njihovem imenu, jim odrekamo. Zelo slabo je tudi, če jim grozimo, pridigamo, jih neprestano opominjamo, kritiziramo ali celo obtožujemo. Tisto, česar starši ne bi smeli nikoli početi, je tudi prenašanje občutka krivde na otroka, sramotenje in zasmehovanje. Za uspešen pogovor uporabljamo jasne besede, ki pa nikoli ne smejo obtoževati, izločimo besede prisile. Otrok naj ima možnost izbire in samo-odgovornosti. Otroku pomagajmo pri izražanju otrokovih neugodnih čustev in mu pomagajmo, da sprosti svojo jezo. Uporabljajmo vprašanja v zvezi z otrokovimi občutki in željami. Bodimo odprti za pogovor, podpirajmo otroke in če je potrebno, tudi tolažimo. Preverjajmo sporočeno. Pomembno je, da preverimo ali smo prav razumeli njegovo sporočilo.

Kot starši moramo pozorno spremljati otroka, odobravajmo njegova prizadevanja in se mu zmeraj zahvalimo za njegov prispevek ter pohvalimo opravljeno delo. Pozitiven odnos in dober vzgled staršev imata odločilno vlogo v razvoju otrokovega značaja.


Vir: Starši in otroci, dr. Haim G. Ginot

Ni komentarjev:

Objavite komentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...