Pri
družinskem branju gre za uvajanje nekaterih vzorcev življenja s knjigo, za
ohranjanje skupnega druženja staršev in otrok ob knjigi, ki mora biti povezovalno in hkrati kvalitetno zapolni otrokov prosti čas.
Veliko družin pred vstopom otroka v šolo pogosto bere predvsem pred
spanjem (branje pravljic), to navado pa velikokrat kasneje opustijo. Starši in otroci skozi
bralni čas, ki ga preživijo skupaj gradijo odnos do knjige in ljubezen do
branja. Starši bi moral z družinskim branjem nadaljevati vsaj še vse prvo triletje.
Otrok bo pravljice lahko bral sam, ko bo pri branju tako spreten, da bo njegova
želja po sprehodu v pravljičnem svetu večja od želje, da bi se izognil
razvozlavanju črk, to se pri otrocih dogaja postopoma.
Kako pomembno je danes otroka povezati s knjigo ob vsej tehnologiji,
računalnikih, tablicah in velikih ekranih, ki ga tako pritegnejo, da čas izgubi
vse dimenzije in se lahko ta dejavnost vleče v nedogled. Danes je malo
dejavnosti, ki bi otroka pritegnile s tako intenzivnostjo, kot to počnejo tehnološke
naprave. Vendar je otrok pri gledanju risank in televizije zelo pasiven,
njegovi možgani obdelajo malo informacij in domišljija dela le v omejenem
obsegu. Povsem drugače je s pravljicami, kjer so otrokovi možgani osrednji
ustvarjalec pravljičnega dogajanja. Ob branju se v otrokovi domišljiji gradijo
opisani pravljični prostori in osebe. Otrok sam ustvarja svojo pravljico, jo
kot tako lahko obnovi in si jo za dlje časa zapomni. To pa je čar knjige, ki ga
drugi mediji ne premorejo v tem obsegu. Knjiga bo otroku zmeraj ponudila
možnost ustvarjalnega mišljenja in doživljanja.
Branje pred spanjem
Branje pravljic pred spanjem je najbolj pogosta dejavnost družinskega
branja. To je čas, ki ga preživimo s svojim otrokom, čas, ko nam je popolnoma
predan in je njegova pozornost povsem prisotna. V tem času se telo umirja in
pripravlja na spanje, ponoči pa lahko pravljico tudi podzavestno predela.
Otroci pred spanjem radi sprejmejo katerokoli knjigo in ne samo pravljic.
Poskusite s pesmicami in ugotovili boste, da bodo vaši otroci po večkratnem
branju večje število pesmic znali na pamet.
Branje slikovnih slovarjev
Otrokom je zelo zanimivo branje
posameznih pojmov v slikovnih slovarjih. Množica novih pojmov,
ki jih lahko otroku predstavimo samo v slovenskem jeziku ali pa izkoristimo
priložnost in jim besede povemo tudi v kakšnem tujem jeziku. Tukaj je velika
priložnost, saj ima otrok naravno radovednost in veliko željo po učenju novih
pojmov. Čeprav določen pojem v maternem jeziku že pozna, ga bo z enako vnemo
sprejel še v tujem jeziku.
Risanje dogodkov in oseb iz pravljic ali slikanic
Risanje je odličen način, da izvemo, kako otrok določeno pravljico
interpretira. Čez dan lahko otroka spodbudimo, da nariše kaj iz določene
pravljice ali slikanice, ki jo pozna. Tako bo pravljico podoživel in sam
ustvaril podobe iz pravljice. To pomeni, da obnavlja vsebino in ustvarja na
podlagi domišljijskih predstav.
Branje na deževen dan
Želja
je, da bi se otroci ob deževnih dneh večkrat odločili za knjigo, kot za televizijo
ali računalnik, tukaj pa lahko največ naredijo starši z dobro motivacijo in ne
z omejevanjem gledanja televizije. Otroku moramo pripraviti situacijo, v kateri
bo spoznal kako prijetna je lahko izbira knjige. Nove generacije so predvsem
»vizualni tipi«, kar pomeni, da bodo posegli po slikanici ali pravljici z
veliko ilustracijami. Danes je veliko čudovitih in bogatih slikanic ter
ilustracij. Tukaj pa lahko izkoristimo tudi priložnost, da jim preberemo kakšno
pravljico iz debele knjige brez slikanic, kjer bodo samo ustvarjali svoje
vtise. S tem otrok pride do spoznanja, kako praktično je, če zna dobro brati,
saj lahko tako pride do svetov, do katerih drugače ne bi mogel. Po drugi strani
pa spozna, da do vseh pravljic ne prideš zlahka s pomočjo slik, nekatere so še
posebej skrite in jih je potrebno odkriti v debelih pravljičnih knjigah.
Bistvo
družinskega branja ni samo v branju in poslušanju, temveč tudi v pogovoru z
otrokom ob zgodbi, dogajanju, posameznih pojmih, osebah, razlagi neznanih besed
in njihovem povezovanju s poznanimi besedami, opisovanju ilustracij,
spodbujanju spontanega pripovedovanja. Nekatere pravljice otroci ponotranjijo
in jih želijo poslušati ali brati znova in znova. Najpomembnejši del
družinskega branja pa je vsekakor v bogastvu trenutkov, ki jih preživimo s
svojim otrokom, ko ima našo popolno pozornost in nam je povsem predan, tega pa
ne more nadomestiti noben računalnik ali televizija.
Še
nekaj dejavnosti, ki jih lahko izvajamo doma:
-
otroku pojmo pesmice, uspavanke, se igrajmo bibarije, pripovedujmo izštevanke
in uganke
-
z otrokom listajmo slikanice, glejmo ilustracije, opisujmo in pripovedujmo
-
pred spanjem otroku preberimo zgodbico ali pravljico, saj se tako otrok umiri,
prepoznava našo barvo
in ton glasu ob pripovedovanju ter globlje začuti vsebino - za otroka si
skušajmo vsak dan vzeti nekaj minut in prelistati oziroma prebrati vsaj eno
slikanico, pravljico ali zgodbico
-
aktivno sodelujmo v dejavnostih vrtca ali šole, ki spodbujajo otrokovo govorno
komunikacijo (Bralna značka,
Potujoči nahrbtnik, Švigazajček ipd.)
-
z otrokom se včlanimo v javno knjižnico, mu razložimo, kaj je knjižnica in kaj
v njej počnemo
-
skupaj z otrokom skušajmo obiskati knjižnico vsaj enkrat na mesec
-
v knjižnici z otrokom izbirajmo kakovostne otroške knjige (o izboru se lahko
posvetujemo s knjižničarko),
ki so mu všeč ter mu predlagajmo, kaj bi ga še zanimalo
-
otroku samoiniciativno poleg slikanic ponujajmo različne vire informacij, npr.
kuharske knjige, atlase,
enciklopedije ipd. - otroka lahko spodbudimo, da po prebrani zgodbici kaj
nariše iz zgodbice ali oblikuje glavnega junaka iz plastelina (vendar naj ne
postane to obveznost)
-
spodbujamo otroka, da nam za spremembo on pripoveduje pravljico, jo obnovi ali
si jo izmisli ob slikah.
Preberite še prispevek družinsko branje, ki je uvod v ta zapis.
Ni komentarjev:
Objavite komentar