Družinsko branje |
Rezultati
študije univerze v New Yorku, ki so objavljeni v znanstvenem časopisu Perspectives on Psychological
Science dokazujejo, da je aktivno družinsko branje eden izmed treh dejavnikov, ki lahko dokazano
poveča otrokov IQ.
Študija pravi,
da ni dovolj samo prisotnost in večja količina knjig v otrokovem okolju, ampak
aktivno branje. Tako so se dobri rezultati pokazali pri družinah, ki so jih
znanstveniki opremili s knjigami in izobraževanjem o aktivnem branju ter
podrobnimi napotki o njegovem izvajanju.
Branje in uspešen jezikovni
razvoj je tesno povezan s spodbudnimi
vplivi otrokovega okolja. Veliko družin kaže veliko zanimanje za otrokov uspeh
v zgodnjih letih njegovega šolanja. Metoda družinskega branja temelji na delu
in povezovanju družine, na predpostavki, da mora biti srečanje z literaturo
prijetno doživetje, ki oblikuje pozitiven odnos do knjige. Pozitivni učinki
družinskega branja bodo spremljali otroka skozi celo življenje. Pri družinskem
branju, kjer imajo glavno vlogo starši, je pomembna tudi njihova motivacija za
branje. Spodbuda, zgled in lasten interes staršev so dejavniki, ki v otroku
vzbujajo motivacijo in spoznanje, da so knjige koristne, pomembne in zanimive.
Knjiga mora otroke spremljati
skozi vse življenje in na različne načine. Družinsko branje je dejavnost, ki jo
imajo otroci radi, saj jim ponuja bližino staršev in rutino, ki jo potrebujejo.
Pozitivno pa je tudi za starše, saj
lahko tako preživijo kvaliteten čas s svojim otrokom.
V okvir družinskega branja ne spada samo branje pravljic pred spanjem,
ampak tudi uvajanje otrok v pismenost že v zgodnjih letih. Učenje veščin branja
se tako začne že zelo zgodaj in zajame velik del predšolskega obdobja. V
zgodnjem obdobju se otroci skozi družinsko branje in pregledovanje knjig
seznanijo s smerjo in začetkom branja, prepozanjo, da so simboli v knjigah
črke, prepoznajo naslovnico in ločijo ilustracijo in besedilo. Najprej knjigo
uporabijo kot igračo in s svojim „branjem” posnemajo odrasle. V svojem okolju
prepoznajo napise, ki jih pogosto srečujejo, tudi vlogo tiska spoznajo prek
odraslih. Kasneje pa se otroci že približujejo pismenosti s spoznanjem, da je
mogoče izgovorjeno besedo tudi zapisati in ponovno prebrati. V svojih poskusih
branja in pisanja spoznavajo abecedni princip, da posameznim glasovom pripada
določena črka.
Starši pa marsikaj sporočajo tudi s
svojim ravnanjem in odnosom do branja. Starši so vzorniki in z uporabo tiskane
besede na vseh področjih svojega življenja spodbujajo svojega otroka k branju,
to sporočajo ob branju svoje knjige, ob kuhanju dobrega kosila po receptu
kuharske knjige, iskanju pravega odhoda avtobusa na voznem redu... Otroka lahko bolj aktivno pritegnejo k
aktivnostim na več načinov. S sestavljanjem seznama za trgovino, pisanjem
voščilnice, vabila za rojstni dan, elektronskega sporočila... Skupaj z otrokom
lahko vodijo zapise posameznih dogodkov, podpise fotografij v družinskem
albumu, spodbujajo igro, kjer se otroci igrajo trgovino, banko, restavracijo...
Za otroka je potrebno izbrati primerno knjigo in izbiri besedila posvetiti
posebno skrb. V večini o otrokovih knjigah odločajo odrasli. Tukaj in tukaj
najdete nekaj priporočilnih seznamov za lažjo odločitev. Veliko informacij
boste dobili tudi v priročniku Branje
za znanje in branje za zabavo.
Poiščite željeno knjigo na spletu:
Ni komentarjev:
Objavite komentar