četrtek, 31. januar 2013

Družinsko branje


Družinsko branje
Rezultati študije univerze v New Yorku, ki so objavljeni v znanstvenem časopisu Perspectives on Psychological Science dokazujejo, da je aktivno družinsko branje eden izmed treh dejavnikov, ki lahko dokazano poveča otrokov IQ.

Študija pravi, da ni dovolj samo prisotnost in večja količina knjig v otrokovem okolju, ampak aktivno branje. Tako so se dobri rezultati pokazali pri družinah, ki so jih znanstveniki opremili s knjigami in izobraževanjem o aktivnem branju ter podrobnimi napotki o njegovem izvajanju.

Branje in uspešen jezikovni razvoj je tesno povezan  s spodbudnimi vplivi otrokovega okolja. Veliko družin kaže veliko zanimanje za otrokov uspeh v zgodnjih letih njegovega šolanja. Metoda družinskega branja temelji na delu in povezovanju družine, na predpostavki, da mora biti srečanje z literaturo prijetno doživetje, ki oblikuje pozitiven odnos do knjige. Pozitivni učinki družinskega branja bodo spremljali otroka skozi celo življenje. Pri družinskem branju, kjer imajo glavno vlogo starši, je pomembna tudi njihova motivacija za branje. Spodbuda, zgled in lasten interes staršev so dejavniki, ki v otroku vzbujajo motivacijo in spoznanje, da so knjige koristne, pomembne in zanimive.

Knjiga mora otroke spremljati skozi vse življenje in na različne načine. Družinsko branje je dejavnost, ki jo imajo otroci radi, saj jim ponuja bližino staršev in rutino, ki jo potrebujejo. Pozitivno pa je tudi za starše, saj lahko tako preživijo kvaliteten čas s svojim otrokom.

V okvir družinskega branja ne spada samo branje pravljic pred spanjem, ampak tudi uvajanje otrok v pismenost že v zgodnjih letih. Učenje veščin branja se tako začne že zelo zgodaj in zajame velik del predšolskega obdobja. V zgodnjem obdobju se otroci skozi družinsko branje in pregledovanje knjig seznanijo s smerjo in začetkom branja, prepozanjo, da so simboli v knjigah črke, prepoznajo naslovnico in ločijo ilustracijo in besedilo. Najprej knjigo uporabijo kot igračo in s svojim „branjem” posnemajo odrasle. V svojem okolju prepoznajo napise, ki jih pogosto srečujejo, tudi vlogo tiska spoznajo prek odraslih. Kasneje pa se otroci že približujejo pismenosti s spoznanjem, da je mogoče izgovorjeno besedo tudi zapisati in ponovno prebrati. V svojih poskusih branja in pisanja spoznavajo abecedni princip, da posameznim glasovom pripada določena črka.
 
Starši  pa marsikaj sporočajo tudi s svojim ravnanjem in odnosom do branja. Starši so vzorniki in z uporabo tiskane besede na vseh področjih svojega življenja spodbujajo svojega otroka k branju, to sporočajo ob branju svoje knjige, ob kuhanju dobrega kosila po receptu kuharske knjige, iskanju pravega odhoda avtobusa na voznem redu... Otroka lahko bolj aktivno pritegnejo k aktivnostim na več načinov. S sestavljanjem seznama za trgovino, pisanjem voščilnice, vabila za rojstni dan, elektronskega sporočila... Skupaj z otrokom lahko vodijo zapise posameznih dogodkov, podpise fotografij v družinskem albumu, spodbujajo igro, kjer se otroci igrajo trgovino, banko, restavracijo...

Za otroka je potrebno izbrati primerno knjigo in izbiri besedila posvetiti posebno skrb. V večini o otrokovih knjigah odločajo odrasli. Tukaj in tukaj najdete nekaj priporočilnih seznamov za lažjo odločitev. Veliko informacij boste dobili tudi v priročniku Branje za znanje in branje za zabavo.

Poiščite željeno knjigo na spletu:

Ni komentarjev:

Objavite komentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...