Po Mariji Montessori jezik resnično nagovarja otroka. To čudovito bitje se pri
štirih mesecih zave, da skrivnostna glasba, ki ga obdaja in se ga tako globoko dotika,
prihaja iz ust človeka. Lahko opazimo, kako pazljivo dojenček opazuje ustnice
človeka in poskuša posnemati njihovo gibanje. V starosti šestih mesecev že
proizvaja prve zloge, govori „pa pa ma ma”, izgovori papa in mama. Otrok že
postaja oseba, ki uporablja govorni mehanizem po svoji volji. Že pri desetih
mesecih otrok ugotovi, da glasba, ki prihaja iz človeških ust ima nek pomen. Začenja
razumevati, da jih izgovarjamo namenoma. Ko je otrok star eno leto, izgovori
svojo prvo namerno besedo. Sicer še kar naprej čebelja, vendar to čebljanje
počasi dobiva namen, kar je dokaz intelegence, ki se zaveda sama sebe. Otrok
se vedno bolj zaveda, da se jezik nanaša in vpliva na njegovo okolico in
otrokova zavestna želja, da bi ga obvladal se že poveča. V tem obdobju ima
otrokov um veliko zamisli, ki bi jih rad posredoval okolice, pa jih zaradi
pomanjkanja jezika ne more. Tukaj nastopijo prva razočaranja. Jezik se razvije
spontano, kot naravna stvaritev. Njegov razvoj sledi ustaljenim zakonim, ki so
enaki za vse otroke sveta. Različni otroci v določenem obdobju dosežejo enako
stopnjo znanja jezika, ne glede na to ali je jezik preprost ali zapleten. Vsi
otroci gredo skozi obdobje, ko najprej izgovarjajo zloge, potem cele besede in
končno obvladajo vsa sintaktična in slovnična pravila. Vsi otroci znajo
ločevati med moškim in ženskim spolom, uporabljajo ednino in množino, različne
čase in naklone, predpone in obrazila. Čeprav je jezik zapleten in ima veliko izjem,
se ga otrok, ki ga vsrkava, nauči kot celoto. Jezik se prenaša iz roda v rod.
Vsi jeziki se lahko vsrkavajo z enako lahkoto in ne glede na to kako zapleteni
so. Nobenemu otroku se ni težko naučiti maternega jezika, ker s svojim
mehanizmom osvoji jezik kot celoto. Otrok, ki bi se rad izražal nujno potebuje
učitelja, da bi zanj kar se da natančno oblikoval besede. Tukaj lahko veliko
storimo doma. Z otroki se je v tem obdobju potrebno pogovarjati, jih
vključevati v pogovor in jim omogočati, da poslušajo in sodelujejo v pogovoru
odraslih. Izredno pomembno je, da damo otroku priložnost, da se nauči govoriti
natančno in pravilno. Spoznati moramo, da se otrok slovnice nauči popolnoma
sam. Torej ni razloga, da z njim ne bi govorili slovnično pravilno ali da mu ne
bi pomagali pri oblikovanju glasov. Otrok ima sposobnost, da si jezik izgradi.
Včasih je jezen prav zato, ker se trudi, da bi izgovoril pravo besedo, pa mu ne
uspeva. Vendar ga niti razočaranje niti to, da ga ne razumemo ne ustavi. Otrok
sprva potrebuje eno samo besedo, da bi izrazil misel. Strokovnjaki tem besedam
rečejo zlite besede, to so besede, ki jih uporablja otrok posamezno, namesto
celih stavkov. Otrok reče „ma-čerja",
kar pomeni „mami, hočem večerjo”. Jezik ni edini otrokov dosežek do enega leta.
Razvija smisel za red, ki izvira iz pristne otrokove potrebe. Ko preživlja dobo
aktivne izgradnje svoje duševnosti, otrok pogosto čuti globok impulz, da bi
vnesel red v tisto, kar je – glede na njegovo logiko nered. Če znamo razumeti
njegov jezik, mu bomo pomagali, ga rešili tesnobe in pomirili njegov um. Po
starosti dveh let in pol, ko se končuje pomembno obdobje človekove izgradnje,
se začenja novo obdobje v organizaciji jezika, to obdobje traja do petega,
šestega leta. V njem se otrok nauči veliko besed in izpili tvorbo stavkov. Čeprav
so zunanje okoliščine pomembne, se otrokov jezik v tem obdobju zmeraj obogati. Belgijski
psihologi so ugotovili, da ima otrok pri dveh letih in pol besedni zaklad
dvestotih do tristotih besed, pri šestih pa jih pozna že na tisoče. Vse to se
zgodi brez učitelja, kot spontana otrokova pridobitev. Tukaj imamo otroka, ki že zna dobro govoriti, ki pozna in
uporablja pravila maternega jezika in ne more opisati nezavednega dela, ki mu
je vse to omogočilo. Kljub vsemu pa ostaja on, človek, tisti, ki je ustvaril
govor. Otrok naredi vse mogoče. Na njegovem delu sloni civilizacija, zato mu
moramo nuditi pomoč, ki jo potrebuje. Otroku moramo biti na uslugo, tako, da
mu ne bo treba hoditi samemu.
Vir: Srkajoči um; Maria Montessori
Ni komentarjev:
Objavite komentar