Kot starši moramo skrbeti za
zdrav razvoj otrok. Otrokom moramo zagotoviti ljubeče in spodbudno okolje, ki
mu daje občutek zaupanja, ugodja, pomembnosti in prispeva k oblikovanju
pozitivne samopodobe. Dobro je poznati zmožnosti otrok v določenem obdobju, tukaj
so podrobneje opisane do šestega leta starosti. V grafu pa lahko vidite tudi
razvoj več sposobnosti do višjih razredov osnovne šole. Sposobnost
koncentracije in ohranjanja pozornosti se z razvojem povečujeta. Domišljija
otrok v obdobju prvega vzgojno izobraževalnega obdobja je v rahlem upadu, prav
tako tudi motivacija in emocije. Zato pa se pri otrocih povečujejo spominske
sposobnosti, sposobnost natančnega in usmerjenega opazovanja ter motorične
sposobnosti. Pri vsakem posamezniku so možna odstopanja v značilnostih, vendar
v povprečju pri otrocih razvoj poteka približno tako:
STAROST
OTROKA
|
GIBANJE
|
GOVOR
|
ZAZNAVANJE
in
INTELEKTUALNE
SPOSOBNOSTI
|
SOCIALNI RAZVOJ
|
1 leto
|
Otrok se obača, ob opori hodi. V roki zna držati predmete.
Žlico drži samostojno in strese vse manj hrane.
|
Otrok razume osnovne besede in jih nekaj tudi izgovori.
Izpolnjuje preproste naloge (ne, pridi). Posluša in oponaša zvoke iz okolice,
imitira glasove.
|
Otrok prepoznava predmete iz svoje okolice, najde
skriti
predmet in
izroči predmet na zahtevo. V ospredju je učenje s poskusi in
napakami.
|
Otrok ob pomoči odraslega pije iz skodelice, žveči
hrano in
pomaga pri oblačenju.
Oponaša preprosta dejanja, na prepoved se
odzove s prekinitvijo dejavnosti. Pokaže s prstom v
želeno smer.
Ne odziva se na čustvene dražljaje iz okolice.
|
2 leti
|
Otrok samostojno hodi, zna teči, a se ne zna hitro obračati
ali ustaviti, začne dojemati ritem, brez opore pobere predmet iz tal, po
stopnicah se spušča ob opori.
Meče in pobira predmete, niza kroglice na nit, gradi
stolp iz kock, riše spiralne čačke, žogo lovi nespretno.
|
Otrok na zahtevo
izgovori svoje ime in
odgovarja na vprašanja,
ki se tičejo njega.
|
Otrok obrne narobe obrnjeno slikanico in si jo ogleduje. Imenuje eno barvo in oceni vir
zvoka
iz drugega prostora. Obvladuje preproste ovire, na
zahtevo pokaže pet delov telesa.
Združuje identične
oblike in
barve v
skupine.
|
Otrok zna sleči oblačila
in zapeti zadrgo. Pije iz
skodelice in je ponoči
pretežno suh. Igra se ob
vrstnikih, občasno jim
pokaže ali da igračo.
Začne ga zanimati
skupinska igra, značilna
sta kljubovalnost in trma
ter
ljubosumje.
|
3 leta
|
Po stopnicah se spušča brez opore, sonožno poskakuje, hodi po prstih in peti,
naprej in nazaj, teče stabilno in hitro, nekaj sekund lahko stoji na eni
nogi. Zna voziti tricikel. Gnete, nenatančno reže s škarjami, zlaga kocke v niz, oponaša risanje kroga, vodoravne in navpične črte,
razporedi tri like v okvirčke, riše z vodenimi barvicami. Zna jesti z vilico.
|
Otrok o sebi govori v tretji osebi. Zaključi zadnji
zlog ali besedo znane pesmi. Razume predloge NA, V, ZRAVEN. Pripoveduje svoja doživetja, uporablja zaimke
in množino, razume in odgovarja na vprašanja.
|
Otrok prepozna sebe na fotografiji in opazi
drobne podrobnosti,
prepozna knjigo po
platnici. Razlikuje
hladno od toplega,
prepozna največje in
najdaljše. Like
zaporedja po obliki in
razvršča okrogle
ploščice po barvi ali
velikosti. Opaža količino malo: veliko. Pogosta je simbolna
igra, igra pretvarjanja
in igra vlog.
|
Otrok
pozna svoje ime, starost, spol. Otrok krajši čas ostane z znano osebo,
oblači posamezna oblačila (
nogavice, hlačke, copate). Igra se po lastni iniciativi
in uživa, ko lahko pomaga odraslim. Pridruži se skupinski vodeni igri, pospravi
igračke. Če ga oejujemo, dobi napade besa.
|
4 leta
|
Otrok koraka v ritmu glasbe, hodi po ravni črti z eno
nogo pred drugo, sestopa po stopnicah, skoči z druge stopnice, preskoči
oviro, pleza, v teku brcne žogo. Poskuša
narisati človeka »glavonožca«,
preriše kvadrat in črke. Otrok je samostojen pri
umivanju in oblačenju.
|
Otrok ima dolge
samogovore, popolne povedi, razumljiv govor.
Postavlja vprašanja, ubesedi dogajanje in opisuje dejanja na sliki.
|
Razlikuje
in prepoznava
zvoke in
glasove. Razvršča po barvi, obliki
ali velikosti. Opazi manjkajoče podrobnosti
na risbi. Sestavi sestavljanko iz 12 delov,
prepoznava predmete
po otipu brez gledanja.
Nadaljuje nedokončano
zaporedje.
|
Otrok nadzoruje
izločanje, vendar
potrebuje pomoč pri higieni. Začenja
sprejemati preprosta
pravila igre, kooperativna igra z vrstniki in prve
simpatije.
Pojavijo se čustva
sramu, zavisti, upanja in ponosa ter prvi estetski
občutki.
|
5 let
|
Otrok teče in pri teku menja smer,
poskakuje po eni nogi, stoji na
prstih, skače s kolebnico, z obema
rokama ujame majhno žogo.
Shematsko nariše človeka, podobe
na risbah
so prepoznavne, reže s
škarjami.
|
Otrok pripoveduje kratke zgodbe, pripoveduje
zgodbo ob risbah,
prepoznava nekatere črke abecede. Odgovarja na preprosta vprašanja in postavlja vprašanja »kdaj zakaj, kako?«. Razume predloge za in pred.
|
Vid je popolnoma razvit,
prepozna izvor bolečine.
Sestavi sliko iz štirih
delov, orientira se v
času, opazi in razlikuje
podobnosti in razlike.
|
Otrok se rad igra z
vrstniki istega spola.
Zanima se za spolne
organe, možno je
samozadovoljevanje.
Popolnoma obvladuje
izločanje. Strah ga je
teme in
domišljijskih bitij.
|
6 let
|
Otrok vozi kolo, sonožno
poskakuje kolebnico, ujame in v smeri vrže žogo. Reže in lepi preproste like, porablja
šilček, zabija s kladivom, navija nit na tulec, je popolnoma samostojen pri oblačenju
zaveže vezalke s pentljo.
|
Otrok govori pravilno in razločno, izgovarja vse
glasove, po poslušanju obnovi kratko zgodbo. Sprašuje
po pomenu
besed.
|
Ostrina vida je skoraj
enaka kot pri odraslih,
razvita je sposobnost
zaznavanja razlik med
podobnimi slikami. Ve
katera je leva in desna
roka, navaja razlike med predmeti. Izvrši 3 naloge, ki mu jih zastavimo hkrati, razvršča
logične naloge po velikosti, obliki, barvi.
|
Otrok ima svoje
najljubše prijatelje,
upošteva pravila pri igri. Razvito ima empatijo in kaže zaščitniško vedenje. Razvit ima strah za realne dogodke in pred nadnaravnimi
bitji. Lahko mu zaupamo manjšo vsoto denarja in ga učimo ravnanja z
denarjem.
|
Vir tabele: Razvojni koraki: pregled osnovnih značilnosti
otrokovega razvoja od rojstva do sedmega leta/ Ivan IvićE(et.al); ( prevod iz
srbskega jezika Kristijan Musek Lešnik).6 Ljubljana: Inštitut za psihologijo
osebnosti, 2002
Ni komentarjev:
Objavite komentar